introducció   |  Agraïments  |  organitza  |  email  | home
català  | castellano  | english  |  italiano
DRINK
FOOD
SHOPPING
ARCHITECTURE
| 76 CaixaForum
| 77 Casa Milà
| 78 CCCB
| 79 Dispensari antituberculós
| 80 Edificis Trade
| 81 FAD Convent dels Àngels
| 82 Fundació Miró
| 83 Jardí Botànic
| 84 Laberint d’Horta
| 85 L’illa Diagonal
| 86 MACBA
| 87 MNAC
| 88 Palau de Congressos
| 89 Palau Sant Jordi
| 90 Parc Diagonal Mar
| 91 Pavelló Mies van der Rohe
| 92 Plaça Països Catalans
| 93 Pont d’en Calatrava
| 94 Rambla de Mar
| 95 Sala de lectures de la UPF
| 96 Sant Pau del Camp
| 97 Santa Maria del Mar
| 98 Torre Agbar
| 99 Torre de Collserola
| 100 Vila Olímpica

CaixaForum


Marquès de Comillas, 6-8
www3.lacaixa.es/caixaforum
076 E
L'ARQUITECTE JAPONÈS ARATA ISOZAKI ACOSTUMA A DIR QUE PREFEREIX TENIR IDEES A TENIR ESTIL. ÉS POTSER PER AQUESTA VOLUNTAT DE PENSAR ESPECÍFICAMENT CADA OBRA EL QUE LI DÓNA ESTIL. EN LA INTERVENCIÓ DE L'ENTRADA A L'EDIFICI DE CAIXAFORUM, CENTRE CULTURAL DE LA FUNDACIÓ “LA CAIXA” A BARCELONA, AIXÍ HO VA POSAR DE MANIFEST. LA REFERÈNCIA DE PARTIDA LA VA TROBAR A L'EDIFICI QUE ES TROBA JUST DAVANT: LA CÈLEBRE RECONSTRUCCIÓ DEL PAVELLÓ MIES VAN DER ROHE. VA FER UN GIR IMAGINARI AL PAVELLÓ ALEMANY I VA TENIR PLANTEJADA LA SOLUCIÓ PER ACCEDIR AL CAIXAFORUM PER SOTA DEL NIVELL DEL SÒL I APROFITANT LA LLUM NATURAL. SENSE VOLER-HO, VA TORNAR A MARCAR UN ESTIL.

Enllaç entre dos estils
Abans fins i tot de rebre l'encàrrec per realitzar l'accés a l'edifici de l'antiga fàbrica tèxtil Casaramona, construïda per l'arquitecte Josep Puig i Cadafalch el 1912, Isozaki va captar la curiosa tensió entre el racionalisme de Mies van der Rohe i el modernisme de Puig i Cadafalch. D'aquesta vibració elèctrica va néixer la seva obra, que representa un pont d'enllaç entre ambdues construccions. Per donar a llum una intervenció que ha permès la visió neta de l'edifici en el seu estat original, Isozaki va crear dos grans arbres artificials de vidre i acer corten que anuncien des de lluny el renaixement de l'edifici i posen en sintonia el passat amb el present. Tot això amb la marcada pretensió que la nova intervenció mai eclipsés l'edifici original. Al pati anglès, que serveix d'accés al museu, s'arriba per unes escales mecàniques i sengles escalinates laterals. El recobriment dels murs està realitzat amb pedra blanca de la pedrera cordovesa de Cabra. Isozaki va voler gruix en la pedra, de manera que cada llosa del paviment pesa dos-cents quaranta quilos i les de les parets, mil dos-cents. La precisió mil·limètrica que volia Isozaki en la seva col·locació va exigir la contractació de veterans picapedrers de Galícia. L'entrada al recinte museístic només està separada per un ampli mur de vidre que enllaça la intervenció d’Isokazi amb el conjunt del centre cultural. Per realitzar el càlcul d'estructures, l'arquitecte japonès va comptar amb la col·laboració de Robert Brufau que, juntament amb Marçal Roig, coordinador dels treballs de recuperació de l'edifici, i Roberto Luna, autor del projecte de rehabilitació de l'edifici, formen l'equip que va donar una nova vida a l’antiga fàbrica.
ÉS LA SEGONA INTERVENCIÓ DE L’ARQUITECTE JAPONÈS A BARCELONA, DESPRÉS DEL PALAU SANT JORDI. DES DEL PATI CREAT PER ISOZAKI POT OBSERVAR-SE EL MURAL DE SOL LEWITT, SITUAT AL VESTÍBUL.
Telf. 93 476 86 00 Metro L1 L3 Espanya


Passeig de Gràcia
>>>   1 i 2
Barri Gòtic
>>>   3
El Born (La Ribera)
>>>   4
El Raval
>>>   5
Montjuïc
>>>   6
Diagonal
>>>   7
Turó Parc
>>>   8
Tibidabo
>>>   9